Üç sevgili
| |
Bil ki, aşk ortaklık kabul
etmez, ancak sevenin zatı tek ve bölünmez olursa durum başkadır. Eğer
sevenin zatı birçok öğeden meydana gelirse, sevgisi, çeşitli yüzlere, çeşitli
nedenlerden dolayı, bağlanabilir.
Bu çeşitli işlerin ilgili
olduğu varlık tek ve aynı varlıksa, ya da o çeşitli işler o varlığı
ilgilendiren birçok işle ilgiliyse, o zaman aşk birçok kişiye bağlanabilir,
dolayısıyla insanın birçok sevgilisi olabilir.
Eğer sevenin, birden fazla kişiyi
sevmesi mümkün olursa, daha fazlasını sevmesi de mümkündür. Müminlerin Emiri bu
konuda şöyle demişti.
“Üç güzel kızın eline geçti
dizginim
Her biri girdi kalbime her yönden
benim.”
Burada “dizginim” sözcüğünde
gizli bir sır vardır. Dizgin sözcüğü tekil kullanılmıştır, çoğul değil. O, üç
sevgiliye ayrı ayrı birer dizgin değil de hepsine bir tek dizgin vermiştir. Bu
şunu kanıtlamaktadır: Seven birçok kişiyi sevmek durumunda olsa bile,
kendisinde en fazla etkili olan tek bir manaya tutulacak ve bu üç güzele o manaya
uygun biçimde davranacaktır, yani o üç güzelin her birinde o mana vardır.
Bunun kanıtı da yukandaki beytin ikinci dizesidir:
“Her biri girdi kalbime her yönden
benim.”
Eğer o üç kızın her birini severken diğer ikisinde olmayan bir mana için sevmiş olsaydı, her birine birer dizgin verirdi ve o dizgini diğer ikisine vermezdi. Kalbine girerken, her birinin girdiği yer diğer ikisinin girdiği yerden başka bir yer olurdu. Dolayısıyla bu açıklama, bir kişinin bir kişiyi sevmesi durumudur. Fakat burada ise, bu biricik sevgili birçok âşığın sevgilisidir. O halde yukarıda ifade edildiği gibi, âşık birçok sevgiliyi sever.
Fakat sadece birine bağlanır.
İlahi Aşk/İbni Ârabi
« Prev Post
Next Post »
Yorumlar
Yorum Gönder